23 oktober 2010

Fastan är slut - festen kan börja!
Idag firar vi Boun Awk Pansa, som markerar slutet på den buddistiska fastan. Tidigt i morse åkte jag (Eva) till templet i den by där jag tränar paddling inför Boat Racing i morgon. Jag var med om en tak bath-ceremoni där man ger munkarna gåvor i form av godis, frukt och pengar. Munkarna har fastat i tre månader och får nu lämna templet. Efter ceremonin plockades mat fram bestående fav det bästa byn kan åstadkomma. Först åt munkarna och sedan alla vi andra (kvinnor). Det är mest kvinnorna som för de laotiska traditionerna vidare. Männen finns i bakgrunden, men det är oftast kvinnor i templet, förutom munkarna då.

Jag måste medge att allt inte är gott. Inälvsmaten, alla skalbaggar och odefinierbara, illaluktande röror hoppar jag över. Men man kan alltid doppa sitt sticky rice i alla de goda röror och grytor som finns på de små borden. Nä, för tallrikar o bestick får man inga.


Munkarna välsignade sedan vår båt och alla bybor var samlade nere vid floden för att bygga den "fire boat" som ska antändas ikväll. Överallt i byarna, inne i stan och i alla tempel, tänds ikväll tusentals ljus och små båtar gjorda av bananblad, dekorerade med blommor och stearinljus sätts i floden. Båtarna för bort all olycka och kommer med lycka. Och tittar man riktigt, riktigt noga kan man ikväll få se hur Nagas (den mytomspunna vattenanden) skickar upp eldklot på himlen över Mekong :-)

Inga kommentarer: